Dessa villkor har förhandlats fram av Resebyråbranschens Centralförbund rf och konsumentombudsmannen. Villkoren gäller för avtal som ingås från och med 1.7.2018.
1. Tillämpningsområde
1.1. Allmänna villkor för paketresor Dessa villkor gäller för paketresor som varar 24 timmar eller mer eller inkluderar övernattning, som huvudsakligen köpts för privat bruk och som inkluderar minst två av följande tjänster; 1) Transport, 2) boende, 3) hyra av en bil eller något annat motorfordon som avses i 2 § 3 mom. i lagen om resetjänster, såsom en motorcykel som kräver körkort för kategori A eller ett självgående fordon med minst fyra hjul och en hastighet på över 25 km/h, eller något av de ovan nämnda i kombination. 4) med en annan relevant turisttjänst, förutsatt att paketet säljs eller bjuds ut till försäljning i Finland. Som boende räknas även några veckors boende, t.ex. i en familj i samband med en språkkurs, men inte i samband med en långvarig utbytesstudentresa.
1.2. Tilläggsvillkor Arrangören har rätt att komplettera och precisera de allmänna villkoren för paketresan med tilläggsvillkor, som inte får strida mot dessa allmänna villkor till nackdel för resenären.
1.3. Särskilda villkor Arrangören har rätt att använda särskilda villkor som avviker från dessa villkor om de särskilda villkoren motiveras av resans speciella karaktär, av särskilda regler för transportsättet (såsom villkoren för bokning och försäljning av reguljärflyg), av särskilda inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller av särskilda villkor på resmålet. De särskilda villkoren får inte stå i strid med lagen om kombinerade resetjänster till nackdel för resenären. En arrangör som tillämpar särskilda villkor vid avbeställning och debiterar resenären de faktiska avbeställningskostnaderna ska på resenärens begäran förklara hur dessa fördelar sig på de olika delarna av resan.
2. Avtal om paketresa och ansvar för fullgörande av avtalet
2.1. Ansvar för att avtalet fullgörs Arrangören ansvarar gentemot resenären för att paketresan fullgörs i enlighet med avtalet. Ansvaret gäller även för tjänster som tillhandahålls av professionella tjänsteleverantörer (t.ex. transportföretag och hotell) som arrangören anlitar för att fullgöra avtalet. Reseförmedlaren är ansvarig för den information som lämnas till resenären och för avtalets fullgörande på samma sätt som arrangören om arrangören är etablerad utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och om resebyrån inte visar att arrangören fullgör dessa skyldigheter. Innan avtalet ingås ska resenären informeras om huruvida researrangören eller resebyrån har ställt en sådan garanti som avses i lagen om leverantörer av kombinerade resetjänster (921/2017) och om garantin omfattar den erbjudna resan. Du kan fullgöra din rapporteringsskyldighet enligt dessa villkor genom att kontakta antingen arrangören eller återförsäljaren. Anmälan om fel i ett paket ska göras i avsnitt 12.4. i linje med.
2.2. Avtalets innehåll Resan omfattar de tjänster och arrangemang som resenären och researrangören har kommit överens om. Avtalets innehåll kommer att bedömas med hänsyn till eventuella skriftliga eller elektroniska avtalsvillkor, standardinformationsformulär och annan juridisk information som rör den aktuella resan och som meddelas innan reseavtalet ingås. www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901 och förordningen www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180181 förordningen och förordningen.
2.3. Resehandlingar och reseförsäkring Innan avtalet ingås ska arrangören ge resenären allmän information om vilka pass- och visumkrav som gäller i destinationslandet, inklusive den genomsnittliga tid det tar att få visum. Enligt arrangörens anvisningar ansvarar resenären för att skaffa de handlingar som krävs för resan (t.ex. pass, visum, vaccinationsintyg) och kontrollera att de är korrekta och överensstämmer med biljetten. Resenären måste också kontrollera tidtabellen för transporten. Om arrangören har fullgjort sin upplysningsplikt är arrangören inte ansvarig för skada som resenären lider om resan förhindras eller avbryts på grund av att ofullständiga eller felaktiga resehandlingar (t.ex. trasigt pass) eller visum vägras eller saknas. Arrangören ansvarar inte för eventuella frivilliga försäkringar som resenären behöver under resan, utan resenären ansvarar för sitt eget försäkringsskydd och dess täckning, t.ex. avbeställningsskydd. Arrangören rekommenderar därför resenären att teckna en fullgod reseförsäkring som täcker person- och egendomsskador samt avbeställning.
2.4. Potentiella säkerhetsrisker på resmålet Arrangören ska före resan informera resenären om eventuella särskilda risker och om de allmänna hälsobestämmelserna i destinationslandet. Det är passagerarens ansvar att få råd om eventuella särskilda behov relaterade till den personliga hälsan. Passagerarna ska också ges instruktioner i händelse av sjukdom, olycka eller liknande. Förutom resenären själv är det i första hand myndigheterna i det berörda landet som ansvarar för säkerheten för resenärer utomlands. Passageraren måste agera i enlighet med omständigheterna på destinationen. Information om säkerheten på webbplatsen och annan relevant information om webbplatsen finns tillgänglig hos Department of State och Department of Health and Welfare, t.ex. från deras webbplatser www.um.fi och www.thl.fi. Resenären bör bekanta sig med förhållandena på resmålet, inklusive ovanstående information.
2.5. Skyldighet att ge assistans Om en resenär blir sjuk, inblandad i en olycka eller ett brott eller drabbas av annan skada under resan, ska arrangören utan onödigt dröjsmål ge den drabbade resenären information om hälso- och sjukvård, lokala myndigheter och konsulära tjänster, ordna så att resenären kan använda telekommunikationer, hjälpa resenären att ordna alternativa researrangemang och ge annan lämplig assistans. Resenären är ansvarig för kostnaden för dessa eller andra särskilda arrangemang (t.ex. ny transport, extra hotellnätter och eventuella extra kostnader som arrangören ådrar sig) som krävs på grund av situationen och som arrangören gör på grund av resenärens situation. Om det sker under resan, vid klagomål enligt punkt 10.1.b. arrangören ska ge passageraren lämplig assistans och göra alla rimliga ansträngningar för att begränsa den skada och de olägenheter som passageraren orsakas. Arrangören får ta ut en skälig avgift för den assistans som lämnas om resenären har orsakat svårigheterna uppsåtligen eller genom vårdslöshet. Betalningen får dock inte överstiga de faktiska kostnader som arrangören har haft för att tillhandahålla assistansen. 4 Om arrangören inte har personal på resmålet som kan bistå resenären ska arrangören före resan informera resenären om namn och kontaktuppgifter till arrangörens eller återförsäljarens lokala representant eller motsvarande information om lokala kontor som resenären kan kontakta om han eller hon behöver assistans. Om det inte finns någon sådan representant eller något sådant verksamhetsställe, ska passageraren informeras om hur han eller hon vid behov kan kontakta arrangören eller återförsäljaren.
2.6. Passagerarnas skyldigheter och ansvar
2.6.1. Under resan ska du följa de anvisningar och instruktioner som myndigheterna, arrangören eller arrangörens representant ger om resans genomförande samt ordningsreglerna på hotell och i transportmedel.
2.6.2. Passagerare får inte störa andra passagerare genom sitt beteende. Om en passagerare allvarligt bryter mot sina skyldigheter kan han eller hon nekas ombordstigning eller avbrytas från resan. I detta fall har passageraren inte rätt till återbetalning och är ansvarig för alla kostnader för sin hemresa.
2.6.3. Resenären är ansvarig för skada som orsakats arrangören eller tredje man genom hans/hennes uppsåtliga eller oaktsamma handlande, inklusive, men inte begränsat till, brott mot 2.6.1 och 2.6.2. de bestämmelser som anges i punkterna.
2.6.4. Resenären ska förse arrangören med kontaktuppgifter där han eller hon kan nås före och under resan.
2.6.5. Företrädaren för passagerargruppen är skyldig att förse passagerargruppen med all information och alla handlingar som rör resan och i sin tur researrangören med nödvändig information och handlingar som rör passagerarna. Arrangören anses ha fullgjort sin rapporteringsskyldighet när han lämnar informationen om resan till företrädaren för denna grupp av resenärer och inte behöver lämna den separat till varje resenär. På uppdrag av en grupp passagerare kan ändringar av en bokning göras av den grupprepresentant som bokade resan, ensam eller tillsammans med den passagerare som vill göra ändringen.
2.6.6. Resenären eller gruppföreträdaren ansvarar för att den information som lämnas till arrangören är korrekt och aktuell, t.ex. resedatum, namn, födelsedatum, andra personuppgifter eller särskilda behov hos resenärerna. Arrangören ansvarar inte för skada som orsakats av felaktig eller ofullständig information som lämnats av passageraren eller företrädaren för gruppen av passagerare.
2.6.7. Resenären kan bli ansvarig för eventuella konsekvenser och/eller kostnader om han eller hon använder tjänsterna eller delarna av paketresan på annat sätt än vad som överenskommits i paketreseavtalet. Om exempelvis transporttjänster som ingår i en paketresa helt eller delvis inte utnyttjas kan det leda till att rätten att utnyttja de återstående tjänsterna begränsas eller går förlorad.
3. Ingående av avtal och betalning av priset
3.1. Avtalet är bindande för resenären när den första av arrangören begärda betalningen erläggs senast på förfallodagen.
3.2. Resans hela kostnad ska betalas senast det datum som arrangören anger eller vid annan överenskommen tidpunkt. När du har betalat biljettpriset har du rätt att få dina biljetter och andra resehandlingar i god tid före avresan.
4. Passagerarens rätt att avboka före avresan
Resenären har rätt att avbeställa resan när som helst före resans början. I detta fall har arrangören rätt att ta ut en avbokningsavgift enligt följande:
4.1. a) Förannonserade byråavgifter vid avbokning upp till 45 dagar före resans början. b) Bokningsavgift om avbokningen sker mindre än 45 dagar men senast 21 dagar före resans början c) 50% av resans pris vid avbeställning mindre än 21 dagar men senast 7 dagar före resans början d) 75% av resans pris vid avbeställning mindre än 7 dagar men senast 3 dagar före resans början e) 95% av resans pris vid avbeställning mindre än 3 dagar före resans början.
4.2. Om resan är prissatt för ett sällskap om två eller flera resenärer i samma rum eller lägenhet och en av resenärerna avbeställer resan, har arrangören rätt att ta ut en avgift enligt punkt 4.1. utöver de avbeställningsavgifter som nämns ovan, kostnaderna för underutnyttjande av boendet till följd av avbeställningen. De avbokande och deltagande medlemmarna i sällskapet är solidariskt ansvariga för betalningen av dessa kostnader till arrangören. Istället för ovanstående kan arrangören och resenären gemensamt komma överens om ett mer lämpligt inkvarteringsarrangemang för resenären, i vilket fall resenären ska stå för eventuella merkostnader.
4.3. Om resan inte ställs in och resenären inte anländer till avtalad avreseort på avtalad tid, eller om resenären inte kan resa på grund av att han eller hon inte har nödvändiga handlingar för resan, såsom giltigt pass, visum, identitetskort eller vaccinationsintyg, av skäl som han eller hon ansvarar för, har han eller hon inte rätt till återbetalning.
4.4. Avbokningsavgifter kan skilja sig från dem som anges i avsnitt 4.1. om resan är en resa för vilken särskilda villkor gäller (avsnitt 1.3). Avbeställningsavgiftens storlek eller beräkningsgrund ska framgå av de särskilda villkoren.
5. Resenärens rätt att före avresan avbeställa resan på grund av ändringar som gjorts av arrangören eller förhållandena på resmålet
5.1. Du kan avbeställa din resa om. a) arrangören gör väsentliga ändringar i researrangemangen. En betydande ändring anses vara en ändring av transportmedlet som avsevärt förlänger restiden, till exempel ändringar av avgångs- eller ankomsttider som skulle orsaka betydande olägenheter eller extra kostnader för passageraren, till exempel ombokning av transport eller boende, en ändring från en dagsflygning till en nattflygning (en returflygning som är planerad till eftermiddagen blir en returflygning efter midnatt), en ändring av destinationen eller en ändring som avsevärt minskar standarden på boendet, och en ändring som väsentligt ändrar resans karaktär, till exempel en ändring från en resa som marknadsförs som tillgänglig till en resa som är tillgänglig, eller b) han/hon har skälig anledning att anta att arrangörens förmåga att genomföra resan enligt avtalet väsentligt har försämrats sedan avtalet upphörde på grund av krigshandlingar, andra allvarliga säkerhetsproblem såsom terrorism, naturkatastrofer etc. på eller i närheten av resmålet, såsom översvämningar, jordbävningar eller väderförhållanden, strejk, betydande risker för människors hälsa såsom förekomst av allvarlig sjukdom på resmålet eller liknande situationer, eller om resan av andra oförutsedda skäl inte kan genomföras utan fara för resenärens liv eller hälsa. 6 Vid bedömningen av grunderna för återkallande beaktas de finska myndigheternas ståndpunkt eller t.ex. ett officiellt meddelande från Finlands beskickning i ärendet, eller c) resans start- eller sluttidpunkt är försenad i förhållande till den överenskomna tiden – för resor på mer än 24 timmar för resor på 7 dagar eller mer – för resor på mer än 12 timmar för resor på 2-6 dagar – för resor på mindre än 2 dagar bedöms situationen från fall till fall; eller (d) han eller hon på annat sätt har allvarliga skäl att tro att arrangörens prestation kommer att vara väsentligt bristfällig.
5.2. Arrangören ska meddela ändringarna på ett varaktigt sätt och ange vilka ändringar arrangören avser att göra, om ändringarna kommer att minska paketresans kvalitet eller värde, storleken på den eventuella prissänkning som resenären kommer att få till följd av ändringarna och om ändringarna ger resenären rätt att avbeställa resan.
5.3. Resenären ska utan onödigt dröjsmål underrätta arrangören om avbokningen. Om passageraren inte avbeställer inom en rimlig tidsperiod som anges i ändringsmeddelandet, anses passageraren ha accepterat de föreslagna ändringarna.
5.4. Rätten att avbeställa en resa på grund av prishöjning regleras i punkt 8.3.
5.5. Vid avbeställning av resa i ovanstående fall har resenären rätt till återbetalning utan onödigt dröjsmål, dock senast 14 dagar efter avbeställningsdagen. Resenären har dock inte rätt att avbeställa resan utan att betala avbeställningsavgift om den situation som avses i 5.1.b) var känd för resenären vid tidpunkten för avtalets ingående. Om avbeställningen beror på orsaker som nämns i 5.1.a), 5.1.c) eller 5.1d), har resenären även rätt till ersättning för de utgifter som han eller hon haft för resan och som blivit onyttiga på grund av avbeställningen, om inte ändringen beror på force majeure hos arrangören eller dennes underleverantör.
6. Resenärens rätt att avbryta resan och säga upp avtalet under resan
6.1. Du har rätt att avbryta din resa om. a) genomförandet av resan visar sig vara så bristfälligt att det inte motsvarar det ursprungliga syftet; eller (b) en situation som avses i punkt 5.1 b) uppstår under resan, såvida inte passageraren kände till omständigheterna på resmålet när avtalet ingicks.
6.2. Om resan avbryts eller avtalet hävs har resenären rätt till återbetalning av resans pris och eventuella andra avgifter som betalats till arrangören. Om resenären har dragit nytta av arrangörens tjänst, beaktas denna nytta (t.ex. den del av paketresan som fullgörs, måltider som serveras under resan eller biljetter som resenären använder) vid bedömningen av rabattens storlek.
6.3. Om passageraren avbryter resan enligt punkt 6.1.a. ska arrangören på egen bekostnad ombesörja resenärens hemtransport, om så krävs. Transporten ska ske med samma transportmedel som ursprungligen avtalats till avreseorten eller annan överenskommen ort.
6.4. Om passageraren avbryter resan i enlighet med punkt 6.1.b. och arrangören inte hjälper honom/henne i enlighet med punkt 2.5. för att ordna din hemresa, kan du själv vidta nödvändiga åtgärder. Resenären ska dock försöka begränsa storleken på de kostnader och andra skador som arrangören kan bli ersättningsskyldig för.
6.5 För eventuell rätt till skadestånd gäller vad som anges i punkt 16. 7.
7. Resenärens rätt att ändra och överlåta avtalet
7.1. Resenären har rätt att ändra avresedatum, destination eller hotell minst 45 dagar före resans början genom att betala byråavgifterna utöver eventuell skillnad mellan den ursprungliga och den nya resan. Efterföljande ändringar kan betraktas som avbokning och ombokning av researrangören.
7.2. Passageraren har rätt att ändra passageraruppgifterna i bokningen eller att överföra sina rättigheter enligt avtalet till en person som uppfyller eventuella villkor för deltagande. Du måste meddela arrangören om överföring eller ändring av uppgifter senast sju dagar före resans början. Anmälan får göras vid en senare tidpunkt, förutsatt att detta inte medför oskäligt besvär för arrangören. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för nödvändiga åtgärder till följd av utlämnande eller ändring av uppgifterna. Om inte annat anges av arrangören i dess tilläggsvillkor kommer ersättningen att ligga på nivån för kontorskostnader. I detta sammanhang 4.2. som du snart kommer att träffa. Överlåtaren och övertagaren är solidariskt ansvariga för att betala resans pris och ersättningen till arrangören.
8. Prisförändringar
8.1. Efter att avtalet har ingåtts har arrangören rätt att höja och skyldighet att sänka det avtalade priset för resan på följande grunder: a) förändringar i transportkostnader på grund av priset på bränslen och andra energikällor, eller (b) förändringar i skatter som påverkar resans pris eller avgifter som tredje part tar ut på resetjänster, såsom flygplats- eller hamnavgifter eller destinations- eller stadsskatter. Skatter och avgifter kan antingen vara inhemska eller påföras av myndigheterna i destinationslandet, eller c) Valutakursförändringar som påverkar resans kostnad, fastställd på grundval av den valutakurs som gällde sex veckor före avresan. Referenskursen är växelkursen den dag som arrangören förklarar att den har använt som grund för sin prissättning. Om prissättningskursen inte uttryckligen anges, används valutakursen på kontraktsdagen som referenskurs.
8.2. Prisökningen får inte överstiga kostnadsökningen. Arrangören ska informera resenären om det nya priset så snart som möjligt och även förklara orsaken till prisändringen och vilka delar av paketet som påverkas. Prishöjningen ska meddelas passageraren på ett varaktigt medium senast 20 dagar före resans början.
8.3. Om resans pris efter avtalets ingående höjs med mer än 8 % i enlighet med punkt 8.2. beräknat enligt ovan, har resenären rätt att häva avtalet. Resenären ska underrätta arrangören om avbeställningen inom en skälig tid som arrangören anger eller, om ingen tid anges, inom sju dagar från den dag då resenären fick kännedom om prishöjningen. Ett meddelande som delges på elektronisk väg anses ha mottagits den dag då det skickades av arrangören. Om det inte på annat sätt kan styrkas att meddelandet har kommit mottagaren tillhanda, ska ett meddelande som sänts med post anses ha kommit mottagaren tillhanda den sjunde dagen efter avsändandet. Om passageraren säger upp avtalet ska alla belopp som passageraren har betalat återbetalas till passageraren utan onödigt dröjsmål, dock senast 14 dagar efter det att passageraren har sagt upp avtalet. Rätten till eventuellt skadestånd bestäms av 16. enligt paragraf.
8.4. Arrangören ska ersätta resenären för alla kostnader före resan som uppkommit enligt 8.1. den andel av kostnadsminskningen som baseras på skälen a-c. Researrangören har rätt att ta ut de faktiska administrativa kostnaderna för återbetalningen.
9. Arrangörens ändringar av paketreseavtalet
9.1. Om arrangören före resans början gör ändringar i paketreseavtalet som är av mindre betydelse för den totala resan, har resenären inte rätt till avbeställning, prisavdrag eller ersättning. Ändringar av mindre betydelse är sådana som resenären rimligen kunde ha förutsett med hänsyn till resmålet eller resans art, t.ex. avbeställning av en enda paketresa om resan innehåller flera utflykter.
9.2. Väsentliga ändringar från arrangörens sida som ger resenären rätt att avbeställa resan anges i punkt 5.1.
9.3. Om arrangören vidtar andra åtgärder än de som anges i punkt 9.1. är av mindre betydelse i den mening som avses i punkt 9.2. passageraren är skyldig att betala biljettpriset och andra avtalade avgifter, med förbehåll för bestämmelserna i punkterna 15 och 16 om passagerarens rätt till prisavdrag och ersättning.
9.4. Arrangören ska informera resenären om eventuella ändringar på ett varaktigt, tydligt, synligt och begripligt sätt.
9.5. Vid lågt deltagarantal får arrangören, i stället för att ställa in resan eller serien av resor, genomföra resan genom att ändra transportmedel, färdväg och tidtabell, under förutsättning att ändringarna inte väsentligt förändrar resans karaktär. Passageraren måste informeras om eventuella ändringar senast: 1) 20 dagar före resans början om resan varar mer än sex dagar; 2) 7 dagar före resans början om resan varar mellan två och sex dagar; 3) 48 timmar före resans början om resan är kortare än två dagar. Passageraren kan ha rätt till de prisnedsättningar och/eller skadestånd som avses i punkterna 15 och 16 till följd av ovanstående ändringar.
10. Arrangörens rätt att ställa in och avbryta resan
10.1. Arrangören har rätt att ställa in resan om. a) det inte finns tillräckligt många deltagare anmälda till resan och arrangören i förhandsinformationen eller annat material (t.ex. i resplanen eller andra resehandlingar) har angett att resan är beroende av antalet deltagare. Det antal deltagare som krävs kan vara antingen en enda resa eller en serie resor till en specifik destination. Passageraren måste informeras om avbeställningen senast: 1) 20 dagar före resans början om resan varar mer än sex dagar; 2) 7 dagar före resans början om resan varar mellan två och sex dagar; 3) 48 timmar före resans början om resan är kortare än två dagar. b) arrangörens möjlighet att genomföra resan enligt avtalet väsentligt har försämrats sedan avtalet ingicks på grund av krigshandlingar på eller i närheten av resmålet, andra allvarliga säkerhetsproblem såsom terrorism, naturkatastrofer såsom översvämningar, jordbävningar eller väderförhållanden, strejker, betydande risker för människors hälsa såsom allvarlig sjukdom på resmålet eller liknande situationer, eller om resan av andra oförutsedda skäl inte kan genomföras utan fara för resenärens liv eller hälsa. Avbrott i viktiga tjänster som el eller vatten på destinationen, till exempel på grund av en naturkatastrof eller strejk, kan också vara ett av dessa skäl. Passageraren ska informeras om inställelsen så snart som möjligt.
10.2. Om i avsnitt 10. 1.b. Om en sådan situation uppstår under resan har arrangören rätt att avbryta resan och göra andra nödvändiga ändringar i resplanen. Arrangören ska utan dröjsmål efter resan ersätta resenären för den del av resans pris som motsvarar de tjänster som inte har tillhandahållits.
10.3. Vid avbokning ska arrangören återbetala passagerarens betalningar inom 14 dagar från avbokningen.
11. Arrangörens rätt att säga upp avtalet
Arrangören har rätt att häva avtalet om resenären inte har betalat hela eller delar av resans pris senast på avtalad betalningsdag. För att arrangören ska ha rätt att häva avtalet måste resenären ha fått skälig tid på sig att betala. I det dokument där betalningsfristen anges ska arrangörens rätt att säga upp avtalet vid utebliven betalning anges.
12. Fel och felmeddelande
12. 1. Arrangörens prestation är felaktig om. a) tjänsterna eller andra arrangemang för resan inte motsvarar vad som har avtalats eller kan anses ha avtalats, eller (b) researrangören har underlåtit att ge resenären den information som krävs enligt lagen om kombinerade resetjänster om villkoren för resan, resans innehåll, nödvändiga resehandlingar, hälsobestämmelser för resan, transportförbindelser med tidtabeller och annan information som är nödvändig för resenären, såsom instruktioner i händelse av sjukdom, olycksfall eller annan liknande händelse som kan inträffa under resan och som kan antas ha påverkat resenärens beslut, eller c) Arrangören har underlåtit att följa punkt 2.5. dess skyldighet att tillhandahålla bistånd enligt fördraget.
12.2. Resenärerna bör vara beredda på en rimlig förändring av tidtabellen. En ändring av tidtabellen anses inte vara ett fel om den leder till en minskning eller ökning av den tid som tillbringas på bestämmelseorten med minst 2 timmar men högst 4 timmar för resor som varar mindre än 5 dagar, 5 timmar eller mindre för resor som varar 5-8 dagar och 8 timmar eller mindre för resor som varar mer än 8 dagar. Om resan varar mindre än 2 dagar kommer felet att bedömas från fall till fall.
12.3. Det är inte fel om resenären inte utnyttjar, eller endast delvis utnyttjar, den transport eller andra tjänster som ingår i resan.
12.4. Felanmälan Resenären får inte åberopa ett fel efter resan om han eller hon inte anmäler felet till arrangören eller återförsäljaren inom skälig tid från den tidpunkt då han eller hon upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Ett fel som kan rättas till under resan ska anmälas till arrangören eller återförsäljaren så snart som möjligt. Om omedelbar rättelse inte är nödvändig måste passageraren ge en rimlig tid för att felet ska kunna rättas till. Vid bedömningen av vad som är skälig tid ska hänsyn tas till resans längd, resmålet och andra faktorer som har samband med resans natur. Det sagda hindrar dock inte resenären från att åberopa fel om arrangören eller någon annan yrkesman som arrangören anlitat för att biträda honom vid fullgörandet av avtalet har handlat grovt vårdslöst eller oärligt och ovärdigt.
13. Rättelse av felet
13.1. Arrangören ska avhjälpa felet omedelbart eller, om omedelbart avhjälpande inte är nödvändigt, inom skälig tid som resenären bestämmer och på ett sådant sätt att resenären inte orsakas kostnader eller betydande olägenheter. Vid fastställande av en rimlig tidsfrist för rättelse av ett fel ska hänsyn tas till felets art och dess betydelse för resenären samt arrangörens möjlighet att rätta till felet. Trots korrigeringen kan passageraren fortfarande ha rätt till återbetalning enligt. 15. för den tid som felet föreligger och för den tid som felet varar. 16. för skadestånd.
13.2. Arrangören är inte skyldig att avhjälpa fel i sin prestation om det är omöjligt att avhjälpa felet eller om det medför oskäliga kostnader för arrangören. Vid bedömningen av om kostnaderna är orimliga tas hänsyn till felets storlek och värdet av de berörda resetjänsterna. Om arrangören förklarar att han inte kommer att rätta felet, eller om rättelsen inte sker omedelbart när det är nödvändigt eller inom en rimlig tidsfrist som resenären har angett, får resenären göra det själv. Resenären har då rätt till ersättning för kostnaden för att rätta till felet. 10 Om resenären själv avhjälper ett fel i arrangörens prestation är arrangören inte skyldig att ersätta resenären för de kostnader som uppkommit om kostnaderna för att avhjälpa felet är oskäliga. Om arrangören utövar sin rätt att vägra enligt denna punkt har passageraren rätt att 15. och 16. till prisavdrag och skadestånd.
14. Tillhandahållande av alternativa tjänster under resan
Om en betydande del av resetjänsterna inte kan tillhandahållas enligt överenskommelse under resan, ska arrangören utan extra kostnad för resenären erbjuda lämpliga alternativa arrangemang för fortsättningen av paketresan som så långt det är möjligt är av minst samma kvalitet som de avtalade resetjänsterna. Skyldigheten att tillhandahålla alternativa arrangemang gäller även i de fall då passagerarens återresa till avreseorten inte sker enligt överenskommelse. Arrangören ska bevilja resenären en skälig prissänkning om paketresan med alternativa arrangemang är av sämre kvalitet än paketresan enligt paketreseavtalet. Resenären får avvisa erbjudna alternativa arrangemang om de inte är jämförbara med dem som överenskommits i paketreseavtalet eller om den erbjudna prisreduktionen inte motsvarar felets betydelse. Om resenären med fog vägrar alternativa arrangemang eller om det inte är möjligt att erbjuda sådana, har resenären rätt till ett skäligt prisavdrag och ersättning även om han eller hon inte häver avtalet. Om paketresan omfattar transport av resenären ska arrangören utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad för resenären tillhandahålla resenären en returtransport i enlighet med avtalet. Om en passagerare vägrar alternativa arrangemang utan ovan nämnda godtagbara skäl, har han eller hon inte rätt till ersättning eller prisavdrag.
15. Prisnedsättning
Om felet inte avhjälps utan dröjsmål på arrangörens bekostnad, eller om felet inte kan avhjälpas, har resenären rätt till prisavdrag motsvarande felets betydelse, såvida inte arrangören visar att felet beror på resenären. Rätt till prisavdrag föreligger dock inte om felet är obetydligt i förhållande till avtalet som helhet. Rabatten beräknas på paketets totala pris, inte på priset för den enskilda resetjänst som innehöll felet. Vid bedömningen av felets betydelse kan passagerarens individuella behov och särskilda önskemål också beaktas när avtalet ingås.
16. Ersättning för skador
16.1. Resenären har rätt till ersättning för skada som orsakats honom eller henne på grund av fel i arrangörens prestation. Arrangören ska ersätta resenären utan onödigt dröjsmål. Resenären har dock inte rätt till ersättning om arrangören bevisar detta. 1) Felet har orsakats av passageraren; 2) felet orsakas av tredje part som inte har samband med tillhandahållandet av resetjänster och inte rimligen kunde ha förutsetts eller förhindrats; 3) Fel på grund av 16.9. Force majeure-situationer som avses i punkt 1.
16.2. Exempel på skador som kan ersättas är extrautgifter och utgifter som blivit onyttiga på grund av misstaget, förlorad arbetsförtjänst på grund av försenad hemresa, extrautgifter för att ordna övernattning och förlorad semester- eller reseförnöjelse. Det senare kräver ett betydande fel i tillhandahållandet av resetjänster.
16.3. Den resande har rätt till ersättning för utebliven nytta av godset på grund av dröjsmål med transport av resgodset, om den resande med hänsyn till dröjsmålets längd och övriga omständigheter anses ha lidit skada. 11
16.4. Passageraren måste göra allt för att begränsa skadans omfattning. Arrangören ansvarar inte för skada som orsakats av resenärens egen vårdslöshet.
16.5. Vid skada som uppkommer under flyg-, sjö- eller järnvägstransport bestäms ersättningen av de regler eller avtal som den underlevererande transportören tillämpar i sin egen verksamhet. På researrangörens ansvar för skador som orsakats i samband med transporten tillämpas bestämmelserna i sjölagen (674/1994) eller förordning (EG) nr 392/2009:392/2009, luftfartslagen (289/1937), lagen om lufttransportavtal (45/1977), luftfartslagen (387/1986), järnvägstransportlagen (1119/2000), rådets förordning (EG) nr:nr 2027/97 eller som föreskrivs i fördraget om internationell järnvägstrafik (COTIF; FördrS 5/1985), fördraget om vissa enhetliga regler för internationella lufttransporter (FördrS 76/2004), 2002 års protokoll till 1974 års Atenkonvention om befordran till sjöss av passagerare och deras resgods (FördrS 70/2017).
16.6. Ersättningen till passageraren bestäms av skadans storlek, men kan aldrig bli högre än tre gånger resans pris. Denna ansvarsbegränsning gäller dock inte för personskada eller annan skada som orsakats uppsåtligen eller genom vårdslöshet.
16.7. För att få ersättning måste passageraren bevisa att arrangörens prestation är felaktig och att det finns ett orsakssamband mellan den uppkomna skadan och detta fel. Den som begär ersättning har också bevisbördan för skadans storlek.
16.8. Resenärens skadeståndsskyldighet gentemot arrangören regleras i punkt 2.6.3.
16.9. Force majeure (oundvikliga och exceptionella omständigheter) Arrangören ansvarar inte för skada som orsakats av oundvikliga och exceptionella omständigheter utanför arrangörens kontroll, vars följder inte hade kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Sådana oundvikliga och exceptionella omständigheter kan till exempel vara myndighetsföreskrifter, luftrumsrestriktioner, militära operationer, andra allvarliga säkerhetsproblem såsom terrorism, allvarliga oroligheter, betydande risker för människors hälsa såsom förekomst av allvarlig sjukdom på resmålet, eller naturkatastrofer såsom översvämningar, jordbävningar eller väderförhållanden som gör det omöjligt att resa säkert till resmålet enligt Paketreseavtalet eller som annars väsentligt påverkar genomförandet av resan enligt överenskommelse. Avbrott i viktiga tjänster som el eller vatten, till exempel på grund av en naturkatastrof eller strejk, kan också vara sådana orsaker.
16.10. Om det på grund av oundvikliga och exceptionella omständigheter inte är möjligt för passageraren att återvända enligt överenskommelse, ska arrangören ansvara för kostnaden för nödvändig inkvartering, om möjligt i enlighet med paketavtalet, i upp till tre nätter, såvida inte transportören inte gör det. Om passageraren har rätt till logi under en längre period enligt Europeiska unionens lagstiftning om passagerares rättigheter som gäller för returtransport, gäller denna lagstiftning.
Arrangören får inte åberopa oundvikliga och exceptionella omständigheter för att begränsa sitt ansvar vid försenad returtransport om den berörda transporttjänsteleverantören inte får åberopa sådana omständigheter enligt tillämplig EU-lagstiftning. Ovanstående ansvarsbegränsning gäller inte för en passagerare med nedsatt rörlighet eller en medföljande person, en gravid kvinna, ett ensamkommande barn eller en person som behöver särskild medicinsk hjälp, om arrangören har underrättats om personens behov av särskild vård minst 48 timmar före resans början.
17. Bokningsfel
Arrangören ska utan oskäligt dröjsmål ersätta resenären för skada som orsakats av ett tekniskt fel i det bokningssystem som arrangören använder eller av ett fel som begåtts under bokningsförfarandet. Resenären har inte rätt till ersättning om felet i bokningen beror på resenären eller, i fall som avses i punkt 16.9. de oundvikliga och exceptionella omständigheter som avses i direktivet. 12 Ett bokningsfel kan orsakas av resenären, t.ex. om han eller hon ger näringsidkaren felaktig eller ofullständig information om resenären eller resan. Det åligger också resenären att inom ramen för sin normala omsorgsplikt kontrollera de handlingar som denne erhåller, t.ex. bokningsbekräftelsen, och att snarast möjligt anmäla eventuella brister eller fel till arrangören eller återförsäljaren. Om han underlåter att fullgöra sin kontrollskyldighet och därigenom lider skada, får hans medverkan beaktas vid bestämmandet av den ersättning som skall betalas till honom.
18. Avdrag för ersättning som erhållits enligt annan lagstiftning
Om passageraren har beviljats en biljettprisreduktion eller kompensation enligt Europeiska unionens lagstiftning eller internationella konventioner om passagerares rättigheter, ska kompensationsbeloppet dras av från motsvarande kompensation som beviljats enligt dessa villkor. Resenären är skyldig att informera arrangören eller återförsäljaren om eventuella ersättningar som erhållits från andra parter i samband med paketresan.
19. Krav på ersättning
19.1. Förfarandet för att meddela arrangören om ett fel anges i punkt 12.
19.2. Krav på ersättning ska framställas skriftligen till arrangören inom skälig tid.
20. Tvister
Om en tvist om ett paketreseavtal inte kan lösas genom förhandling mellan parterna kan konsumenten vända sig till Konsumenttvistnämnden. www.kuluttajariita.fi till konsumentombudsmannen. Innan du vänder dig till konsumenttvistenämnden bör du som konsument kontakta konsumentrådgivningen www.kuluttajaneuvonta.fi. Du kan också vända dig till tingsrätten på den ort där du bor.
Aventours tilläggs- och specialvillkor för bokningar gjorda från och med 1.11.2021.
Avbeställningar och ändringar som görs av kunden
För avbeställningar och ändringar i enlighet med de allmänna paketvillkoren debiteras en kontorsavgift på 100 EUR per person.I övrigt tillämpar Aventours de avboknings- och ändringsavgifter som anges i de allmänna villkoren för paketresor. Detta gäller inte paketresor med reguljärflyg, för vilka flygbolagets egna villkor för ändringar och avbokningar gäller. För reguljärflyg gäller resevillkoren för city holidays.
På charterflyg kan du ändra din destination, hotell eller avresedatum en gång, utan några byråavgifter, till en Aventours-semester med fullpris under samma säsong. Ändringar måste göras 45 dagar före avresedatumet för den ursprungliga resan.
När det är mindre än 45 dagar före avresan och kunden avbeställer resan utan särskilda skäl, är avbeställningsavgiften alltid minst lika stor som bokningsavgiften.
För charterflyg är tilläggsavgiften för namnändring 50 € per person. Namnändringar kan göras upp till 48 timmar före avgång, med hänsyn till öppettiderna för Aventours kundtjänst.Detta gäller inte för semesterpaket på reguljärflyg. För dessa gäller flygbolagets egna regler för ändringar och avbokningar.
Om kunden vill ändra avresedatum, destination eller hotell senare än 45 dagar före avresan, behandlas ändringen som en avbokning av den tidigare resan och en ny bokning i enlighet med de allmänna paketvillkoren.
Avbeställningsdagen är den dag då Aventours informeras om avbeställningen. Kunden måste informera Aventours minst 3 dagar före avresan, med hänsyn till öppettiderna för Aventours kundtjänst. Vid sjukdom, strax före avresan då kundtjänsten är stängd, måste avbokningen meddelas via e-post till. myynti@aventours.fi
Om kunden inte använder utreseflyget till destinationen bör kunden kontakta Aventours kundtjänst för att kontrollera om bokningen av boende och returflyg är giltig.
Om en kund avbeställer en resa där hotellet har bokats på kundens begäran utanför Aventours avtalskvot, förbehåller sig Aventours rätten att, med förbehåll för särskilda villkor, debitera de faktiska kostnader som hotellet debiterar för avbeställningen, oavsett orsaken till avbeställningen, om dessa överstiger de avbeställningsavgifter som anges i de allmänna villkoren för paketresor.
Observera att tilläggstjänster som köpts via ett flygbolag vanligtvis inte återbetalas om du ändrar dina researrangemang. Tilläggstjänsterna måste köpas på nytt via flygbolaget för den nya resan.
Arrangörens rätt till avbeställning och ändring
Aventours förbehåller sig rätten att ställa in en resa eller serie av resor på grund av lågt deltagande om antalet bokningar är mindre än 75% av de platser som är tillgängliga för researrangören vid tidpunkten för avbokningen. Avbeställning ska ske i enlighet med Allmänna villkor för paketresor (10.1.a).
Rabatter
Prisnedsättningar och kampanjpriser
Kampanjpriser och andra rabatterade priser kan inte kombineras med andra erbjudanden eller rabatter, om inte annat anges i erbjudandet/rabatten. En rabatt per bokning är tillgänglig. Kunden har inte rätt till prisavdrag för outnyttjade tjänster.
Rabatter för barn
Ett barn som är yngre än 2 år vid resans slut debiteras på ett charterflyg från. 50 €. Ditt barn kommer att resa på ett flygplan i föräldrarnas knä och kommer inte att tilldelas en egen flygning, flygplatstransfer eller hotellplats. Barn i åldern 2-11 år och ungdomar i åldern 12-17 år kan få rabatt på grundpriset om de bor i en extrasäng. Rabattbeloppet varierar och priserna beror på avresedatum, destination och hotell.
På vissa hotell kan endast barn under 12 år bo i en extrasäng. För typ, storlek, antal och tillgänglighet av sängar och extrasängar samt eventuella åldersbegränsningar i varje rum/lägenhet, vänligen kontakta researrangören. Barnrabatten är inte tillgänglig samtidigt som andra rabatter. Barn-/ungdomsrabatten förutsätter att barnet/ungdomen bor i samma rum/lägenhet i en extrasäng med minst 2-4 vuxna som betalar fullt pris. Priserna gäller med förbehåll för eventuella tillägg såsom transfer till resmålet, hotellspecifika tillägg: måltider, balkong/terrass, havsutsikt.
Ytterligare årlig rabatt
För att kvalificera sig för en extrabäddsrabatt måste alla normala sängar i rummet/lägenheten vara fulla och alla boende måste ha betalat fullt vuxenpris. De som bor i en extrasäng får en rabatt på extrasäng, som beräknas på det normala priset. Inga andra rabatter kommer att beviljas vid samma tillfälle.
Sjukdomsfall strax före avresan
Avbeställning i sista minuten före resans början måste meddelas Aventours utan dröjsmål. Utanför kundtjänstens öppettider ska anmälan göras utan dröjsmål via e-post tillmyynti@aventours.fi
Ändamålet med användningen av personuppgifterna
Aventours förbehåller sig rätten att, i den utsträckning som lagen tillåter, behandla kundens personuppgifter i samband med de tjänster och produkter som är relaterade till den bokade resan, samt deras marknadsföring. Information kan också lämnas ut till Aventours partners i samband med dessa produkter och tjänster, om det är nödvändigt.
Kommentarer och klagomål
Kunden bör framföra eventuella synpunkter eller klagomål till guiden eller den lokala partnern på resmålet, så att en tillfredsställande lösning kan hittas på resmålet. Kunden ska kontakta det servicenummer som står på biljetten. Vi kan inte hantera klagomål efter att du har återvänt hem om de inte har rapporterats till guiden/den lokala partnern. Klagomål ska alltid göras skriftligen till Aventours.
Aventours
Feedback från kunder
Äyritie 12 A, 01510 Vanda
Passagerarnas ansvar och skyldigheter
Endast Aventours och dess auktoriserade resebyråer har rätt att förmedla Aventours resor.
Kunden är ansvarig för att kontrollera bekräftelsen och biljetten för att säkerställa att informationen på biljetten är korrekt och enligt överenskommelse. Om kunden upptäcker brister eller fel ska denne omedelbart informera Aventours eller den resebyrå som sålt resan. Passagerarna är också skyldiga att meddela eventuella ändringar av sina kontaktuppgifter och att se till att de har en reseförsäkring.
Passagerare under 18 år måste förse Aventours med samtycke från en förälder eller vårdnadshavare om de reser utan förälder eller vårdnadshavare.
Innan en ny resa bokas måste kunden avboka den resa som tidigare bokats för samma datum. Om kunden inte fullgör denna skyldighet förbehåller sig Aventours rätten att avboka dessa tidigare bokningar utan föregående meddelande.
Kunder som har köpt endast flyg måste ge researrangören sina exakta kontaktuppgifter vid tidpunkten för resan. Eventuella ändringar av kontaktuppgifterna måste omedelbart meddelas researrangören. Kunden är skyldig att kontakta researrangörens representant minst 24 timmar före flygningen för att kontrollera eventuella ändringar i tidtabellen för returflyget. Ovanstående gäller även för kunder som inte utnyttjar sitt bokade boende alls eller endast utnyttjar det under en del av sin semester.
Om kunden inte checkar in på flygplatsen vid den tidpunkt som anges på biljetten vid avresan, har researrangören rätt att sälja resan vidare.
Kunden har inte rätt till prisavdrag för tjänster som inte utnyttjats.
Om du inte är finsk medborgare är du själv ansvarig för att kontrollera pass- och visumkrav för det resmål du bokat och ordna med nödvändiga dokument.
Flygbolagens regler kan skilja sig åt för gravida kvinnor. De flesta flygbolag begränsar resor om din graviditet har fortskridit till 28 månader. till graviditetsveckan. Du bör kontrollera flygbolagets regler innan du reser. Flygbolaget kan kräva ett graviditetsintyg på engelska.
Resa på obestämd tid
Boendet kan vara beläget var som helst, även utanför den angivna destinationen. Hotellet är inte nödvändigtvis en del av Aventours ordinarie hotellportfölj. En kund som reser på en ospecificerad resväg kan flyttas till ett annat boende under resan. Ibland kan det hända att du måste byta boende mer än en gång.Rummet har egen toalett och badkar/dusch. Måltider ingår inte i priset. Begränsade guidetjänster är tillgängliga på en ospecificerad resväg. Om en kund bokar mer än ett rum för en obestämd vistelse tillkommer en extra kostnad för att bekräfta samma hotell. I detta fall ska kunden kontakta Aventours kundtjänst efter att ha bokat resan.
Betalningsvillkor för charterflyg
Om bokningen görs minst 42 dagar före avresan:
– Bokningsavgiften på 200 euro per person (300 euro per person för långdistansresor) måste betalas inom 7 dagar från bokningsdatumet.För vissa resor under vintersäsongen är bokningsavgiften 300 € per person.
resterande belopp ska betalas senast 42 dagar före avresan.
– Om resan bokas mindre än 42 dagar före avresa måste hela resans pris betalas vid bokningstillfället, antingen med kreditkort eller online.
Betalningsmetoder för charterflyg
Betalning kan göras på Aventours webbplats med kreditkorten Visa, Mastercard och MobilePay.
Kunden kan också välja att betala för resan genom banköverföring till Aventours bankkonto FI62 5680 0020 5700 46
I resans pris ingår
– flyg tur och retur från den flygplats som anges i orderbekräftelsen till resmålet, plus eventuella flygplatsskatter.
– logi och eventuella måltider enligt vad som anges i orderbekräftelsen
– guidade turer på resmålet via e-post Biljetter som skickas via e-post
Resans grundpris förutsätter att fler än en person bor i rummet/lägenheten. Om antalet passagerare inte är tillräckligt kommer en extra avgift att debiteras den person som bor i rummet/lägenheten, enligt vad som anges av Aventours i broschyren.
Ingår ej i priset
– Pass- och visumavgifter (om inget annat anges)
– vaccinationskostnader
– Reseförsäkring
– flygplatstransfer (tillgänglig mot extra kostnad)
– förfriskningar och serviceavgifter på destinationen
– orderbekräftelse/biljett skickas per post
– inrikes tillträdestransporter
– utflykter och andra extra tjänster på resmålet mot en avgift
– eventuella obligatoriska hotell- eller stadsskatter i destinationslandet, som kunden måste betala direkt till hotellet
– lastrumsbagage (extra kostnad på vissa flygbolag)
– en serviceavgift för tjänster som kan skräddarsys separat på kundens begäran
Det pris som gäller vid bokningstillfället är bindande för kunden. Aventours förbehåller sig rätten att göra olika priserbjudanden och att sänka priserna på turerna. Rabatterade priser gäller från den tidpunkt då de tillkännages och gäller inte för turer som bokats före den tidpunkten.
Aventours förbehåller sig rätten att göra justeringar och ändringar av priser och rabatter.
► Vi använder dynamisk prissättning för våra resor, vilket innebär att priset bestäms av tillgången på hotell och flyg vid bokningstillfället.
► Vi förbehåller oss rätten att avboka en bokning i händelse av ett tekniskt fel i prissättningen som vi inte är ansvariga för.
► Aventours har rätt att göra bättre arrangemang för sina kunder än vad som krävs för den gjorda bokningen. Aventours är dock inte skyldigt att tillhandahålla samma tilläggstjänster till alla passagerare.
Ytterligare tjänster mot en avgift
► På vissa hotell har du möjlighet att mot en extra avgift köpa t.ex. balkong/terrass, havsutsikt, enkelrum.
► På vissa destinationer har du möjlighet att förköpa flygplatstransfer genom Aventours. Om kunden vill avboka flygplatstransferna bör han/hon kontrollera med Aventours kundtjänst för eventuella avbokningsavgifter.
► Tilläggstjänster som köps via flygbolaget återbetalas i allmänhet inte om kunden ändrar sina researrangemang. Tilläggstjänster måste köpas på nytt via flygbolaget för den nya resan.
Grupper
En grupp definieras som ett sällskap bestående av minst 10 fullprisbetalande passagerare med enhetliga researrangemang. Betalningsvillkor för grupper kommer att avtalas separat för varje grupp.
Avdrag för ersättning som erhållits enligt annan lagstiftning
Om passageraren har beviljats kompensation eller rabatt enligt Europeiska unionens lagstiftning eller internationella konventioner om passagerares rättigheter, är kompensationsbeloppet.
dras av från den ersättning som beviljas enligt dessa villkor. Resenären är därför skyldig att informera Aventours om eventuella ersättningar som erhållits från andra parter i samband med paketresan.
Särskilda villkor för resor med Aventours reguljärflyg, uppdaterade den 1.11.2021. För Aventours flyg+hotellpaket gäller följande särskilda villkor utöver de allmänna paketvillkoren.
Aventours resepaket med flyg + hotell är alltid med självhushåll och med reguljärflyg.
Avboknings- och ändringsavgifter är föremål för boknings- och försäljningsvillkoren för det valda flygbolaget och hotellet. Aventours följer flygbolagens egna avboknings- och ändringsregler, som i allmänhet inte tillåter kostnadsfria ändringar eller avbokningar.Dessutom behåller Aventours sina egna kontorsavgifter vid ändringar eller avbokningar. Om kunden behöver veta de exakta flygbolagsspecifika avboknings- och ändringsvillkoren innan han/hon fattar ett köpbeslut, kan han/hon kontakta Aventours kundtjänst.
1.1. Boka en resa och ingå ett avtal
Det är passagerarens ansvar att kontrollera att bokningsinformationen är korrekt. Det är särskilt viktigt att namnuppgifterna är tryckta på passet. Om det finns några fel i informationen på den bokningsbekräftelse som passageraren har fått, ska passageraren kontakta Aventours. Resenären ska också kontakta researrangören vid avbrott i bokningsprocessen vid bokning online. Vid felaktiga namn eller andra uppgifter som lämnas av den som bokar resan ansvarar Aventours inte för eventuella konsekvenser. Avtalet är bindande för resenären när den av researrangören fastställda avgiften har betalats. Genom att göra betalningen accepterar resenären dessa särskilda villkor. Den person som gör bokningen måste vara minst 18 år gammal. Resenären måste försäkra sig om att han/hon omfattas av en reseförsäkring.
1.2. Att betala för en resa
Resan ska vara betald till Aventours vid bokningstillfället. Om resenären inte betalar den av arrangören fastställda avgiften inom utsatt tid förbehåller sig Aventours rätten att avboka bokningen utan föregående meddelande.
1.3. Priser
Priserna för reguljärflyg baseras på de flygpriser, skatter och valutakurser som gäller vid bokningstillfället. Om det sker några ändringar innan biljetten/resedokumentet skrivs, kommer priset att ändras i enlighet med detta. Obligatoriska skatter och passageraravgifter på flygbiljetter ingår i priset. Kunden måste betala flygplatsskatterna kontant på plats till den lokala myndigheten, om de måste betalas kontant på destinationsflygplatsen. Dessutom tar vissa destinationer ut en stadsskatt, som du betalar på plats på hotellet. Flygpriserna baseras på de lägsta priserna i bokningsklassen, som är föremål för begränsad tillgänglighet under vissa förköpsvillkor. Endast de tjänster som anges i bokningsbekräftelsen som inkluderade i priset ingår i resans pris. Manliga eller kvinnliga platser för enskilda passagerare säljs inte separat. De som vill boka ett enkelrum måste göra det mot en extra kostnad. I EU-länder ingår moms i resans pris.
Rabatter för barn
Ett barn under 2 år betraktas som en spottande bild. Spottande barn har inte rätt till en egen plats. De kommer att debiteras den barntaxa som fastställts av flygbolaget. Barnrabatter är inte specificerade i Aventours priser men ingår i totalpriset.
1.4. Ändringar och avbeställningar
Aventours semesterpaket med flyg + hotell är alltid med självhushåll och med reguljärflyg. Avboknings- och ändringsavgifter är föremål för boknings- och försäljningsvillkoren för det valda flygbolaget och hotellet.
Aventours följer flygbolagens egna avboknings- och ändringsregler, som i allmänhet inte tillåter några ändringar. De flesta ändringar behandlas som avbokningar och ombokningar. Dessutom behåller Aventours sina egna kontorsavgifter vid ändringar och avbokningar.Ändringar är föremål för ändringsavgifter, som är flygbolagsspecifika och är kundens ansvar. Aventours hjälper till att göra ändringar. Om kunden vill ha exakta flygbolagsspecifika avboknings- och ändringsvillkor innan han/hon fattar ett köpbeslut, kan han/hon kontakta Aventours kundtjänst.
Förändringar
Ändringar av flygbokningar tillåts endast om biljetterna ännu inte har betalats och skrivits. Reguljärflygbiljetter som köps via Aventours skrivs omedelbart vid köpet och på grund av biljettreglerna är det inte alltid möjligt att ändra datum eller flyg i efterhand, utan ändringen behandlas som en avbokning. På reguljärflyg behandlas ett namnbyte alltid som en avbokning och en ny biljett bokas. Reglerna för att ändra hotellbokningar varierar beroende på hotell. Vänligen kontakta Aventours i händelse av ändringar eller avbokningar.
Avbeställningar
Med avvikelse från de allmänna villkoren för paketresor (villkoren 4, 5 och 8) tillämpar Aventours följande avbeställningsvillkor:
För reguljärflyg gäller alltid flygbolagens egna regler för återbetalning vid inställd resa. Återbetalning är antingen mycket begränsad eller omöjlig för nästan alla typer av biljetter, oavsett skälet till avbokningen. Om en biljett redan har bokats kommer passageraren alltid att debiteras de avgifter som flygbolagen debiterar Aventours, plus 100 euro per person i förmedlingsavgift. Ingen återbetalning kommer att göras för tjänster som inte används.
Villkoren för att ändra och avboka hotellbokningar varierar beroende på hotell och datum för din vistelse. Nästan utan undantag är villkoren för återkallelse och ändring särskilt strikta. I dessa fall kommer avboknings- och ändringsavgifter att bekräftas till kunden först efter ändringen/avbokningen. Om kunden endast delvis utnyttjar den bokade och bekräftade flyg- eller hotellbokningen har kunden inte rätt till återbetalning.
Vid nekad ombordstigning på grund av att dokument saknas, t.ex. pass, visum eller transitvisum, har kunden inte rätt till återbetalning. I händelse av en oväntad och allvarlig händelse och resenärens rätt att avbeställa resan i enlighet med artikel 15.1.3 i lagen om paketresor och de allmänna villkoren för paketresor, har Aventours rätt att debitera de kostnader som tjänsteleverantören (flygbolag, hotell etc.) debiterar, plus en förmedlingsavgift på 100 euro per person.Aventours har dock inte rätt till ersättning för eventuell utebliven vinst.
Vi rekommenderar att du tecknar en reseförsäkring, inklusive avbeställningsskydd. Ett plötsligt hinder för resa ska styrkas med läkarintyg eller annan tillförlitlig skriftlig redogörelse till försäkringsbolaget. Observera att bokningar av endast flyg eller endast hotell inte omfattas av de allmänna paketvillkoren.
1.5. Flygresor
Reglerna för minsta och längsta vistelse varierar från flygbolag till flygbolag och från destination till destination. Den maximala vistelsen är vanligtvis 1 månad. För långdistansdestinationer är den maximala vistelsen 3 månader.Researrangören är inte ansvarig för tilldelningen av platser på reguljärflyg, så vi kan inte garantera våra kunder intilliggande platser på flygplanet. För transport av bagage gäller de bestämmelser som gäller för det berörda flygbolaget. Flygbolaget kan ta ut en separat avgift för incheckat bagage. Biljetter måste användas i den ordning de bokats. Om en flygning som anges på biljetten inte utnyttjas, kommer bokningen för de andra flygningarna att annulleras. Biljetten är personlig och kan inte överlåtas till annan person. Vissa flygbolag samarbetar med varandra och därför kan en flygning ibland utföras av ett annat flygbolag än det som anges i bokningen och på biljetten (codeshare-flygning).
Scheman kan komma att ändras. Eftersom Aventours reguljära flygresor är självbetjäning är det passagerarens ansvar att vid behov bekräfta sin flygresa och kontrollera eventuella ändringar i tidtabellen under resan. De måste också se till att de kommer fram till flygplatsen i tid för incheckning.
1.6. Ändringar som gjorts av flygbolaget
Flygbolaget kan behöva ändra tidtabeller och rutt före eller under din resa. Vi kommer att informera dig om eventuella ändringar före resan via e-post, brev, telefonsamtal eller SMS. Det är passagerarens ansvar att kontrollera avgångstiden för returflyget direkt med flygbolaget i händelse av eventuella ändringar i tidtabellen. För inrikesflyg på en internationell flygning rekommenderar vi en biljettyp som kan ändras om det behövs på grund av en ändring i den internationella flygtidtabellen eller en flygförsening. Vid felaktigheter är flygbolaget ansvarigt och kunden bör kontakta flygbolaget direkt. till ett flygbolag, t.ex. för förlorat bagage.
1.7. Förändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra information, arrangemang och avtalsvillkor innan avtalet ingås. Om det sker några ändringar i dina researrangemang efter att du har gjort din bokning kommer vi att meddela dig via e-post, brev, telefonsamtal eller SMS. Resenären måste informera Aventours om hans/hennes kontaktuppgifter ändras efter att bokningen har gjorts.
1.8. Pass och visum
Det är passagerarens ansvar att tillhandahålla nödvändiga dokument (pass, visum, vaccinationsintyg). Passageraren är också ansvarig för kostnaden för dessa tjänster. Ett identitetskort som utfärdats i EU-länder efter den 1 mars 1999 kan användas som resehandling i stället för pass i vissa länder. > För mer information, besök polisens webbplats www.poliisi.fi (ID-kort ID-kort som resehandling). FPA-kort eller körkort är inte tillräckliga resehandlingar. Vid resor utanför EU är ett pass nödvändigt. Medborgare i andra länder rekommenderas att kontrollera pass- och visumkrav med ambassaden i destinationslandet i god tid i förväg. Aventours är inte ansvarigt för skada som orsakats resenären om hans/hennes resa förhindras på grund av ofullständiga resehandlingar. Visum/turistkort krävs för länder som USA (obligatoriskt elektroniskt ESTA-formulär), Kina, Kuba, Australien, Indien.
Enligt de säkerhetsbestämmelser som de amerikanska myndigheterna kräver måste passagerarna lämna följande information direkt till flygbolaget före avresan: namn och kön (enligt passet), födelsedatum, nationalitet, passnummer, passets utgångsdatum och utfärdandeort, hemadress och adressuppgifter för den första natten i USA. De flesta flygbolag vill att passagerarna ska rapportera informationen via flygbolagets webbplats.
1.9. Guide-tjänster
Aventours flyg + hotellresor är självhushåll utan guidetjänster. Om resmålet har Aventours-tjänster som guidade turer och/eller utflykter, är de tillgängliga för kunden att använda/köpa.
1.10. Vacciner och hälsa
Du bör kontrollera vilka vaccinationer och eventuella vaccinationsintyg som krävs i destinationslandet i god tid före resan. Hälso- och sjukvårdspersonal kan ge dig råd om vilka vaccinationer som rekommenderas när du reser. Arrangören är inte ansvarig för att rapportera eventuella permanenta eller intermittenta sjukdomar på destinationerna. > Mer information finns på Institutet för hälsa och välfärds webbplats (Vaccination Traveller’s Health Guide).
1.11. Reseförsäkring
Reseförsäkring ingår inte i resans pris.
1.12. Säkerhet
Vid resor utomlands är det i första hand myndigheterna i det berörda landet som ansvarar för passagerarnas säkerhet. Kontaktuppgifter till utrikesministeriets beskickningar i de olika länderna och aktuella resebulletiner finns på utrikesministeriets webbplatswww.formin.fi.
1.13. Meddelande om resa
Om du vill kan du lämna dina rese- och kontaktuppgifter till utrikesministeriet.
– Tillkännagivande på internet
– Avisering via SMS
1.14. Feedback från kunder
Om möjligt bör synpunkter på resan framföras på resmålet till den lokala Aventours-partnern, till Aventours kundtjänst under öppettiderna eller till exempel till hotellet, så att en tillfredsställande lösning kan hittas på resmålet. Klagomål ska alltid skickas skriftligen till Aventours två månader efter resans slut till:
Aventours
Feedback från kunder
Äyritie 12 A, 01510 Vanda
eller via e-post till myynti@aventours.fi
2. Flygningar endast på reguljära flygningar
Enbart en flygresa utgör inte en paketresa i den mening som avses i paketreselagen och de allmänna paketvillkoren gäller inte, men Montrealkonventionen och allmän luftfartslagstiftning samt instruktioner och föreskrifter från det flygbolag som transporterar dig gäller.
2.1. Boka en resa och ingå ett avtal
Det är passagerarens ansvar att kontrollera att bokningsinformationen är korrekt. Det är särskilt viktigt att namnuppgifterna skrivs ut på passet. Om det finns några fel i informationen i den bokningsbekräftelse som passageraren har fått, ska passageraren kontakta Aventours. Resenären ska också kontakta researrangören om bokningsprocessen avbryts vid bokning via internet. Vid felaktiga namn eller andra uppgifter som lämnas av den som bokar resan ansvarar Aventours inte för några konsekvenser. Avtalet är bindande för resenären när den av arrangören fastställda avgiften har betalats. Genom att göra betalningen accepterar du dessa särskilda villkor.
2.2. Att betala för en resa
Resan ska vara betald till Aventours vid bokningstillfället. Om resenären inte betalar den av arrangören fastställda avgiften inom utsatt tid förbehåller sig Aventours rätten att avboka bokningen utan föregående meddelande.
2.3. Priserna
Priserna för reguljärflyg baseras på de flygpriser, skatter och valutakurser som gäller vid bokningstillfället. Om det sker några ändringar innan biljetten/resedokumentet skrivs, kommer priset att ändras i enlighet med detta. Obligatoriska skatter och passageraravgifter på flygbiljetter ingår i priset. Kunden måste betala flygplatsskatterna kontant på plats till den lokala myndigheten, om de måste betalas kontant. Flygpriserna baseras på de lägsta priserna i bokningsklassen, som är föremål för begränsad tillgänglighet under vissa förköpsvillkor. Endast de tjänster som anges i bokningsbekräftelsen som inkluderade i priset ingår i resans pris.
Rabatter för barn
Ett barn under 2 år räknas som ett knattebarn. Spitfly debiteras den spitfly-taxa som fastställts av flygbolaget. Ett spottande barn har inte rätt till en egen plats. Barnrabatter anges inte i Aventours-priserna, men ingår i totalpriset.
2.4. Ändringar och avbeställningar
Aventours följer flygbolagens egna avboknings- och ändringsregler, som i allmänhet inte tillåter några ändringar efter det att biljetten har utfärdats. De flesta ändringar kommer att behandlas som avbokningar och ombokningar. Ändringar är föremål för ändringsavgifter, som är flygbolagsspecifika och betalas av kunden. Aventours hjälper dig att göra förändringarna. Om kunden vill ha detaljerade flygbolagsspecifika avboknings- och ändringsvillkor innan köpbeslutet fattas kan kunden kontakta Aventours kundtjänst. Flygbiljetter med två separata bokningsnummer är två enkelresor. Enkelresor behandlas alltid som separata resor. När det gäller endast flyg är Aventours inte ansvarigt för någon återbetalning av enskilda resor i händelse av ombokning, försening eller inställd resa.
Förändringar
Ändringar av flygbokningar tillåts endast om biljetterna ännu inte har betalats och skrivits. Reguljärflygbiljetter som köps via Aventours skrivs omedelbart vid köpet och på grund av biljettreglerna är det inte alltid möjligt att ändra datum eller flyg i efterhand, utan ändringen behandlas som en avbokning. På reguljärflyg behandlas ett namnbyte alltid som en avbokning och en ny biljett bokas. Reglerna för att ändra hotellbokningar varierar beroende på hotell. Vänligen kontakta Aventours i händelse av ändringar eller avbokningar.
Avbeställningar
Med avvikelse från de allmänna villkoren för paketresor (villkoren 4, 5 och 8) tillämpar Aventours följande avbeställningsvillkor:
För reguljärflyg gäller alltid flygbolagens egna regler för återbetalning vid inställd resa. Återbetalning är antingen mycket begränsad eller omöjlig för nästan alla typer av biljetter, oavsett skälet till avbokningen. Om en biljett redan har bokats kommer passageraren alltid att debiteras de avgifter som flygbolagen debiterar Aventours, plus 100 euro per person i förmedlingsavgift. Ingen återbetalning kommer att göras för tjänster som inte används.
Villkoren för att ändra och avboka hotellbokningar varierar beroende på hotell och datum för din vistelse. Nästan utan undantag är villkoren för återkallelse och ändring särskilt strikta. I dessa fall kommer avboknings- och ändringsavgifter att bekräftas till kunden först efter ändringen/avbokningen. Om kunden endast delvis utnyttjar den bokade och bekräftade flyg- eller hotellbokningen har kunden inte rätt till återbetalning.
Vid nekad ombordstigning på grund av att dokument saknas, t.ex. pass, visum eller transitvisum, har kunden inte rätt till återbetalning. I händelse av en oväntad och allvarlig händelse och resenärens rätt att avbeställa resan i enlighet med artikel 15.1.3 i lagen om paketresor och de allmänna villkoren för paketresor, har Aventours rätt att debitera de kostnader som tjänsteleverantören (flygbolag, hotell etc.) debiterar och en förmedlingsavgift på 100 euro per person.Aventours har dock inte rätt till ersättning för eventuell utebliven vinst. Aventours måste omedelbart informeras om eventuella plötsliga hinder för avresan.
Vi rekommenderar att du tecknar en reseförsäkring, inklusive avbeställningsskydd. Observera att bokningar av endast flyg eller endast hotell inte omfattas av de allmänna villkoren för paketresor.
2.5. Flygresor
Reglerna för minsta och längsta vistelse varierar från flygbolag till flygbolag. Researrangören ansvarar inte för fördelningen av platser på reguljärflyg, så vi kan inte garantera att våra kunder kommer att sitta bredvid varandra på planet. För transport av bagage gäller följande. flygbolagets tillämpliga bestämmelser. Flygbolaget kan ta ut en separat avgift för incheckat bagage. Biljetten måste användas i den ordning som bokningen gjordes. Om ett av flygen på biljetten inte används kommer bokningen för de andra flygen att annulleras. Biljetten är personlig och kan inte överlåtas till annan person. Flygningen kan genomföras av ett annat flygbolag än det som sålde flygningen. Ofta anges det flygbolag som utför flygningen specifikt på biljetten, men i vissa fall kan det flygbolag som utför flygningen vara ett annat flygbolag än det som sålde flygningen, även om det inte anges specifikt på biljetten. För mer information om regler och bagagebegränsningar, vänligen kontakta Aventours kundtjänst eller Aventours webbplats. på flygbolagets webbplats.
Scheman kan komma att ändras. Eftersom Aventours reguljära flygresor är självbetjäning är det passagerarens ansvar att vid behov bekräfta sin flygresa och kontrollera eventuella ändringar i tidtabellen under resan. De måste också se till att de kommer fram till flygplatsen i tid för incheckning.
2.6. Ändringar som gjorts av flygbolaget
Flygbolaget kan behöva ändra tidtabeller och rutt före eller under din resa. Vi kommer att informera dig om eventuella ändringar före resan via e-post, brev, telefonsamtal eller SMS. Det är passagerarens ansvar att kontrollera avgångstiden för returflyget direkt med flygbolaget i händelse av eventuella ändringar i tidtabellen. För inrikesflyg på en internationell flygning rekommenderar vi en biljettyp som kan ändras om det behövs på grund av en ändring i den internationella flygtidtabellen eller en flygförsening. Vid felaktigheter är flygbolaget ansvarigt och kunden bör kontakta flygbolaget direkt. till ett flygbolag, t.ex. för förlorat bagage.
2.7. Förändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra information, arrangemang och avtalsvillkor innan avtalet ingås. Om det sker några ändringar i dina researrangemang efter att du har gjort din bokning kommer vi att meddela dig via e-post, brev, telefonsamtal eller SMS. Resenären måste informera Aventours om hans/hennes kontaktuppgifter ändras efter att bokningen har gjorts.
2.8. Pass och visum
Det är passagerarens ansvar att tillhandahålla nödvändiga dokument (pass, visum, vaccinationsintyg). Passageraren är också ansvarig för kostnaden för dessa tjänster. Ett identitetskort som utfärdats i EU-länder efter den 1 mars 1999 kan användas som resehandling i stället för pass i vissa länder. Mer information finns på polisens webbplatswww.poliisi.fi> (ID-kort ID-kort som resehandling). FPA-kort eller körkort är inte tillräckliga resehandlingar. Vid resor utanför EU är ett pass nödvändigt. Medborgare i andra länder rekommenderas att kontrollera pass- och visumkrav med ambassaden i destinationslandet i god tid i förväg. Aventours är inte ansvarigt för skada som orsakas resenären om hans/hennes resa förhindras på grund av ofullständiga resehandlingar. Visum/turistkort krävs för länder som USA (obligatoriskt elektroniskt ESTA-formulär), Kina, Kuba, Australien, Indien.
Enligt de strängare säkerhetsbestämmelser som krävs av de amerikanska myndigheterna måste passagerarna förse flygbolaget med följande information: namn och kön (som de står i passet), födelsedatum, nationalitet, passnummer och utgångsdatum och utfärdandeort, hemadress och adressuppgifter i USA den första natten. De flesta flygbolag vill att passagerarna ska rapportera informationen via flygbolagets webbplats.
2.9. Vacciner och hälsa
Du bör kontrollera vilka vaccinationer och eventuella vaccinationsintyg som krävs i destinationslandet i god tid före resan. Hälso- och sjukvårdspersonal kan ge dig råd om vilka vaccinationer som rekommenderas när du reser. Arrangören är inte ansvarig för att rapportera eventuella permanenta eller intermittenta sjukdomar på destinationerna. > Mer information finns på Institutet för hälsa och välfärds webbplats www.thl.fi (Vaccination Traveller’s Health Guide).
2.10. Reseförsäkring
Reseförsäkring ingår inte i resans pris.
2.11. Säkerhet
Vid resor utomlands är det i första hand myndigheterna i det berörda landet som ansvarar för passagerarnas säkerhet. Kontaktuppgifter till utrikesministeriets beskickningar i de olika länderna och aktuella resebulletiner finns på utrikesministeriets webbplatswww.formin.fi.
2.12. Meddelande om resa
Om du vill kan du lämna dina rese- och kontaktuppgifter till utrikesministeriet.
– Tillkännagivande på internet
– Avisering via SMS
2.13. Feedback från kunder
Synpunkter på flygningen ska lämnas till flygbolaget så snart som möjligt efter att felet inträffat. Om problemet inte kan lösas med flygbolagets representant kan passageraren kontakta Aventours.
Aventours
Feedback från kunder
Äyritie 12 A, 01510 Vanda
eller via e-post till myynti@aventours.fi
3. Bara ett hotell
3.1. Boka en resa och ingå ett avtal
Det är passagerarens ansvar att kontrollera att bokningsinformationen är korrekt. Det är särskilt viktigt att namnuppgifterna skrivs ut på passet. Om det finns några fel i informationen i den bokningsbekräftelse som passageraren har fått, ska passageraren kontakta Aventours. Resenären ska också kontakta researrangören om bokningsprocessen avbryts vid bokning via internet. Vid felaktiga namn eller andra uppgifter som lämnas av den som bokar resan ansvarar Aventours inte för några konsekvenser. Avtalet är bindande för resenären när den av arrangören fastställda avgiften har betalats. Genom att göra betalningen accepterar du dessa särskilda villkor.
3.2. Att betala för en resa
Resan ska vara betald till Aventours vid bokningstillfället. Om resenären inte erlägger den av researrangören fastställda betalningen senast på förfallodagen förbehåller sig Aventours rätten att avboka bokningen utan föregående meddelande till kunden.
3.3. Priserna
I resans pris ingår de tjänster som bekräftas i bokningsbekräftelsen eller på biljetten. Dessutom tar vissa destinationer ut en stadsskatt, som du betalar på plats på hotellet. Andra tjänster, som t.ex. flygplatstransfer, ingår inte i priset. Vi rekommenderar att du kontrollerar anslutningar och bokar eventuellt extra boende i god tid, eftersom det kanske inte finns anslutningar till alla destinationer samma dag. På de flesta hotell kan du boka ett enkelrum mot en extra kostnad. Manliga eller kvinnliga platser för ensamresenärer kan inte bokas via Aventours. I EU-länder ingår moms i resans pris.
Barn- och tilläggspensionsrabatter
Hotellrabatter för extrasängar och barn varierar beroende på destination och hotell. För att få rabatt måste alla standardbäddar i rummet/lägenheten vara fulla och alla boende måste ha betalat fullt vuxenpris. En rabatt för extrasäng kommer sedan att tillämpas på extrasängen, som beräknas på resans normalpris.Rabatterna är inte specificerade i Aventours priser utan ingår i totalpriset.
3.4. Ändringar och avbokningar som görs av kunden
Det finns ingen rätt till ändring för hotellbokningar. Avbokningsavgifter 100 €/person plus avbokningsavgifter som anges separat av hotellet.
Om kunden endast delvis använder den bokade och bekräftade hotellbokningen eller inte använder den alls, har han/hon inte rätt till återbetalning.
Om du hindras från att resa på grund av otillräcklig dokumentation, t.ex. på grund av avsaknad av pass, visum eller transitvisum har kunden inte rätt till återbetalning. Vi rekommenderar att du tecknar en reseförsäkring, inklusive avbeställningsskydd. Observera att bokningar som endast gäller hotell inte omfattas av de allmänna paketvillkoren.
3.5. Allmän information om hotellbokning
Vid bokning av ett enskilt hotell arbetar Aventours i partnerskap med hotellpartnern.Vid dessa bokningar lämnar Aventours ut kundens namn och de personuppgifter som är nödvändiga för att göra bokningen till partnern.
Enligt internationella hotellregler kan du checka in tidigast kl. 14.00 på ankomstdagen och checka ut senast kl. 12.00 på avresedagen. Incheckning måste ske senast kl. 18.00 på ankomstdagen. Om du anländer till hotellet efter kl. 18.00 måste du informera antingen hotellet i förväg eller Aventours vid bokningstillfället. De flesta hotell har ett förvaringsrum där du kan förvara ditt bagage före incheckning eller efter utcheckning. Många hotell kräver en kreditkorts- eller kontantdeposition vid incheckning.
Hotellens betyg varierar från land till land, eftersom det inte finns något internationellt system för stjärnklassificering. Stjärnklassificeringen återspeglar nivån på hotellets faciliteter och service och är i linje med destinationslandets standarder. Detta gör det svårt att jämföra olika länders klassificeringar. Rummen på samma hotell kan också vara olika stora, ha olika utsikt och vara inredda i olika stilar. Priserna varierar från tid till annan och står inte i direkt proportion till hotellets nivå eller klassificering.
Vi rekommenderar att du noggrant kontrollerar hotellinformationen och beskrivningarna.
3.6. Förändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra information, arrangemang och avtalsvillkor innan avtalet ingås. Om det sker några ändringar i dina researrangemang efter att du har gjort din bokning kommer vi att meddela dig via e-post, brev, telefonsamtal eller SMS. Resenären måste informera Aventours om hans/hennes kontaktuppgifter ändras efter att bokningen har gjorts.
3.7. Pass och visum
Det är passagerarens ansvar att tillhandahålla nödvändiga dokument (pass, visum, vaccinationsintyg). Passageraren är också ansvarig för kostnaden för dessa tjänster. Ett identitetskort som utfärdats i EU-länder efter den 1 mars 1999 kan användas som resehandling i stället för pass i vissa länder. Mer information finns på polisens webbplatswww.poliisi.fi > (ID-kort ID-kort som resehandling). FPA-kort eller körkort är inte tillräckliga resehandlingar. Vid resor utanför EU är ett pass nödvändigt. Medborgare i andra länder rekommenderas att kontrollera pass- och visumkrav med ambassaden i destinationslandet i god tid i förväg.
Aventours är inte ansvarigt för skada som orsakas resenären om hans/hennes resa förhindras på grund av ofullständiga resehandlingar.
3.8. Vacciner och hälsa
Du bör kontrollera vilka vaccinationer och eventuella vaccinationsintyg som krävs i destinationslandet i god tid före resan. Hälso- och sjukvårdspersonal kan ge dig råd om vilka vaccinationer som rekommenderas när du reser. Arrangören är inte ansvarig för att rapportera eventuella permanenta eller intermittenta sjukdomar på destinationerna. > Mer information finns på Institutet för hälsa och välfärds webbplatswww.thl.fi( Vaccination Traveller’s Health Guide).
3.9. Reseförsäkring
Reseförsäkring ingår inte i resans pris.
3.10. Säkerhet
Vid resor utomlands är det i första hand myndigheterna i det berörda landet som ansvarar för passagerarnas säkerhet. Kontaktuppgifter till utrikesministeriets beskickningar i de olika länderna och aktuella resebulletiner finns på utrikesministeriets webbplatswww.formin.fi.
3.11. Meddelande om resa
Om du vill kan du lämna dina rese- och kontaktuppgifter till utrikesministeriet.
Tillkännagivande på internet
Avisering via SMS
3.12. Feedback från kunder
Klagomål på hotellet ska framföras direkt till hotellet eller Aventours lokala partner på resmålet, så att en tillfredsställande lösning kan hittas på resmålet. Klagomål ska alltid skickas skriftligen till Aventours två månader efter resans slut till:
Aventours
Feedback från kunder
Äyritie 12 A, 01510 Vanda
eller via e-post till myynti@aventours.fi